
Volt-e már gondod valaha a célállítással? Jellemző-e rád, hogy belekezdesz valamibe, aztán félúton abbahagyod? Esetleg szétfolyik a figyelmed több dolog mentén?
Mindezek olyan jellemző problémák, amikkel mostanában sűrűbben találkoztam coaching üléseim során. A coaching egy célirányos folyamat, de sokunknak nem megy könnyen a célállítás. „Nem kell megijedni ettől, hiszen coachingban azon is lehet dolgozni, hogyan állítsunk célt és hogyan érjük is el.”
A cél lehet apró vagy igazi megvalósítandó álom. A lényeg, hogy megtapasztald, milyen az a folyamat, amikor figyelmeddel egy irányban haladsz valami felé, milyen az érzés, amikor beteljesítesz valamit.
A célállítás és célba érés egy strukturált, jól körülhatárolható, lépésekre bontható folyamat, amelyben, ha tapasztalatot szerzel, növekedni fog az önbizalmad és a magabiztosságod, hogy képes vagy eljutni A-ból B-be. Növeli a hatékonyságodat az élet minden területén, hiszen képes leszel a munkában és a magánéletben is folyamataiban látni a teendőidet és optimalizálni az idődet.
„Így ha csak annyi lenne a célod, hogy megtanulj célt állítani és lépésekre lebontani, hogyan fogsz eljutni odáig, akkor a coaching a legmegfelelőbb eszköz számodra.”
Az üzleti életben szinte már mindenhol alkalmazzák a SMART célkitűzést, mert segítik a cégek vízióját, misszióját és értékeit stratégiába átültetni, a szervezeten belüli folyamatokat optimalizálni, az osztályokat és munkatársakat fókuszáltatni a felelősségi körükhöz tartozó feladatokra.
Egy jól szervezett vállalatnál a különböző stakeholderek céljai jól össze vannak hangolva. Más szóval mindenki pontosan tudja, mi a feladata, és azok mentén dolgozik. Ennek példájára került bevezetésre a life coachingba is a SMART célállítás a fókuszálás fejlesztése jegyében.
„Hogyan tudnád te is olyan hatékonyan működtetni az életed, mint az eredményességet produkáló nagyvállalatok?”
Az alábbiakban egy példán keresztül mutatom be, mit is jelent az, hogy SMART cél.
S – Specifikus
Legyen konkrét, specifikus. Ha nagyon általános a cél, a fókusz kevésbé összpontosul. Érdemes tovább konkretizálni, hogy lelki szemeid előtt tudd látni, pontosan mi felé haladsz.
Például a „szeretnék olyan munkát végezni, ami örömet okoz” helyett:
„Olyan munkahelyet szeretnék, ahol szakértőként csapatban dolgozhatok, támogatást kapok, de teret hagynak az önálló elmélyülésre is.”
M – Mérhető
Hogyan fogod tudni, hogy elérted a célod?
Ha megtaláltad azt a munkahelyet, ahol szükségleteid kielégülnek, nagy valószínűséggel lelkesen mész be minden nap. Ennek feltétele, hogy helyesen határozd meg aktuális szükségleteidet – ami sokszor nehezebb, mint gondolnánk.
Coachingban lehet dolgozni ezen:
„a szükségleteink feltérképezésén és asszertív kommunikációján is.”
A – Achievable (elérhető)
A kitűzött cél legyen reális és megvalósítható.
Ha most tanulod a könyvelő szakmát, irreális azonnal senior pozíciókra pályázni. Ugyanakkor reális részcélokat kijelölhetsz: könyvelő asszisztens, junior könyvelő stb.
R – Releváns
Fogalmazd meg, miért fontos ez a cél számodra. Hogyan javítja az életminőségedet? Illeszkedik-e értékeidhez és hosszú távú elképzeléseidhez?
A relevancia akkor lesz erős, ha megérted saját belső motivációidat.
„Ha el tudod képzelni, milyen hozzáadott értéke lesz az életednek azzal, hogy eléred a célod, akkor a belső motivációd is megnő.”
T – Időhöz kötött
A cél legyen időhöz kötött, és ez legyen reálisan felmérve.
Három hónapon vagy egy éven belül szeretnél új állást? Ehhez igazodik az akcióterv.
Ha nincs határidő, könnyen másfelé fordul a figyelmünk.
Mostanában többször tapasztaltam, hogy az ügyfelek azért nehezen állítanak célt, mert amint kimondják, mit szeretnének, azonnal látják az akadályokat is.
Ilyen akadályok lehetnek:
A coachingban ezek lebontása válik részcéllá. Ez néha hosszabbá teszi az utat, de elengedhetetlen, ha valódi változást szeretnénk.
„Ez olyan, mint aki alagutat ás a hegyben. Tudja, hogy nagyjából 1 km a hossz, de különböző keménységű sziklákba ütközik. Ha motivált, nem fordul vissza.”