Menkó Zsuzsi | Mindfulness-tanár és coach

Bizalomépítés és céltartás dinamikája a coachingban

Egy sajátélmény tanulsága

Coaching során figyelmemmel az ügyfelem kísérem, azonban a coach is ember, és folyamatos önreflexióban van önmagával is. Más szóval az ügyfél jelenléte is hat valamely módon a coachra. Nem meglepő kijelentés, ha rendszerben gondolkodunk: a rendszer elemei folyamatos kölcsönhatásban vannak, az egyik változása hatással van a másikra.

Ami az itt és mostban történik egy ülésen, azzal is el lehet kezdeni dolgozni, ha a coach már meg tudja különböztetni a benne zajló folyamatokat: „mi szól róla (hozott minta) és mi szól az itt és mostról.” A Gestalt módszertana például az itt és mostban dolgozik a coach–coachee rendszerében kialakult egyéni érzésekkel, gondolatokkal és viselkedéssel.

Ebben az írásban egy ügyféllel szerzett sajátélményt szeretnék megosztani, amelyet először szupervízióra vittem. Ennek hatására már tisztább tudattal vetettem bele magam a Gestalt módszertan elemeinek alkalmazásába.

Ahogy az ügyfél hat rám, az saját sztori?

Nemrégiben érkezett egy tapasztalás, amely erősen dolgozott bennem: tehetetlennek éreztem magam egy ügyfél kapcsán, akit nem tudtam fókuszáltatni. Már a harmadik ülésen voltunk túl, és úgy éreztem, nem haladunk „előre”.

Jogosan merült fel bennem a kérdés: ki nem halad előre – én vagy az ügyfél?

A coachee sok mindent tudatosított a saját működésével kapcsolatban, azonban a pontos célállítást még mindig nem tudta meglépni. Zavart a stagnálás, és később jöttem rá: valójában a saját tehetetlenségem zavart, hogy nem tudom őt kimozdítani és fókuszban tartani.

A klasszikus coaching felfogás szerint pedig cél nélkül nehéz valami felé haladni. Az ügyfél visszajelzéseire támaszkodtam, amelyek alapján sok mindent vitt haza az ülésekről. Mégis tovább motoszkált bennem, hogy valami nincs rendben, így elvittem az esetet mentor coachingra és szupervízióra.

A mentor coaching egy számomra ismeretlen, ám profi coach hölggyel zajlott. Gyors, tempós stílusa és határozott fókusztartása különös hatással volt rám. „Úgy éreztem, nem hagyja, hogy elmondjam, amit szeretnék” — így a bizalom sem épült fel egy alkalom alatt.

Ugyanakkor rendkívül hálás vagyok neki: kimozdított a komfortzónámból, és éppen ez a sajátélmény segített abban, hogy a szupervízióban tovább tudjak dolgozni a témán.

A szupervízió során két fontos kérdésre kaptam választ:

  1. Miért frusztrált a mentor coach céltudatos fókusztartása?
  2. Miért nem tudtam ugyanezt megtenni az ügyfelemmel?

Most akkor ventilálunk vagy célt tartunk? Esetleg mindkettő?

Vannak olyan ügyfél-típusok, akiknek szükségük van a ventilálásra, hogy érezzék: biztonságos térben vannak, ahol megnyílhatnak, és elmondhatják mindazt, amit máshol nem.

A coach náluk úgy épít bizalmat, hogy teret hagy az érzések és gondolatok felszínre kerülésének.

Én magam is ilyen típus vagyok, ezért volt zavaró, hogy amikor valami számomra fontosat osztottam meg, a mentor hölgy megállított.

Ez azonban rávilágított egy kritikus kérdésre:

„Mivel teszek jót az ügyfélnek: ha hagyom ventilálni, vagy ha fókuszáltatom?”

Ez a felismerés új megvilágításba helyezte a bennem zajló folyamatokat.

  • A ventilálás teret ad a bizalomnak.
  • A fókusztartás viszont a coach felelőssége.

Én attól féltem, hogy elveszítem az ügyfél bizalmát, ha túl sokszor szakítom félbe.

A történet pozitív fordulata: a negyedik ülés végére megtörtént a célállítás, és az ügyfél kifejezetten hálás volt a kimozdításért.

Ehhez azonban kellett, hogy:

  • a negyedik ülés elején újra szerződjünk a fókusztartásra,
  • rövidtávú célnak a célállítást tűzzük ki,
  • beleegyezést kérjek a visszajelzések adására (külső és belső adatokra egyaránt).

Mivel már volt köztünk bizalom, a visszajelzéseim „konfrontatívnak, de kellően hatékonynak” bizonyultak.

Egy ponton be kell tudnom avatkozni a komfortzóna elhagyása végett

A coaching tempója ügyfélre szabott. A coachnak rugalmasan kell alkalmazkodnia, azonban a bizalom megteremtése után be is kell avatkoznia, hogy a komfortzóna táguljon, és a változás előállhasson.

Business coaching során az ügyfél általában határozott céllal érkezik, kompetenciát szeretne fejleszteni, eltökélt és motivált. Mégis adódhatnak olyan elakadások, ahol le kell lassulni, hogy a mélyben rejtőző valódi probléma is felszínre kerüljön.

A saját esetek többsége azonban éppen fordítva:
Azért keresnek meg, mert bizalommal vannak irántam, és gyakran mélyebb elakadásokkal dolgozunk. Ezért fontos, hogy — a bizalom ellenére — folyamatosan ellenőrizzem a változás iránti elköteleződést, és intervencióimmal biztosítsam a céltartást.

Bizalomépítés egyénre szabottan

Számomra a coaching egyénre szabott, célorientált, változást elősegítő önismereti folyamat kreatív eszközökkel.

Az önismeret éppolyan fontos része, mint maga a célorientáltság.

Egyénre szabott, mert:

  • van, aki határozott céllal érkezik, és csak egy „edzőt” keres,
  • másoknál a bizalomépítés alapja a strukturálás, fókusztartás és céltartás,
  • megint másoknál a mélyebb önismereti munka és ventilálás a kiindulópont.

Fontos szerepe van a személyiségtipológiáknak (PCM vagy más megközelítések), hogy megértsem az ügyfél referencia-keretét, amelyen belül a bizalom kiépíthető.

A kreativitás és az egyénre szabottság szorosan összefügg: olykor rendkívül kreatív beavatkozásra van szükség, hogy új nézőpontok segítsék az ügyfél előre mozdulását.

    Adatvédelmi áttekintés

    Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.