Menkó Zsuzsi | Mindfulness-tanár és coach

A célállítás, mint cél a coachingban

Volt-e már gondod valaha a célállítással? Jellemző-e rád, hogy belekezdesz valamibe, aztán félúton abbahagyod? Esetleg szétfolyik a figyelmed több dolog mentén?

Mindezek olyan jellemző problémák, amikkel mostanában sűrűbben találkoztam coaching üléseim során. A coaching egy célirányos folyamat, de sokunknak nem megy könnyen a célállítás. „Nem kell megijedni ettől, hiszen coachingban azon is lehet dolgozni, hogyan állítsunk célt és hogyan érjük is el.”

A cél lehet apró vagy igazi megvalósítandó álom. A lényeg, hogy megtapasztald, milyen az a folyamat, amikor figyelmeddel egy irányban haladsz valami felé, milyen az érzés, amikor beteljesítesz valamit.

A célállítás és célba érés egy strukturált, jól körülhatárolható, lépésekre bontható folyamat, amelyben, ha tapasztalatot szerzel, növekedni fog az önbizalmad és a magabiztosságod, hogy képes vagy eljutni A-ból B-be. Növeli a hatékonyságodat az élet minden területén, hiszen képes leszel a munkában és a magánéletben is folyamataiban látni a teendőidet és optimalizálni az idődet.

„Így ha csak annyi lenne a célod, hogy megtanulj célt állítani és lépésekre lebontani, hogyan fogsz eljutni odáig, akkor a coaching a legmegfelelőbb eszköz számodra.”

SMART célok az üzleti életben

Az üzleti életben szinte már mindenhol alkalmazzák a SMART célkitűzést, mert segítik a cégek vízióját, misszióját és értékeit stratégiába átültetni, a szervezeten belüli folyamatokat optimalizálni, az osztályokat és munkatársakat fókuszáltatni a felelősségi körükhöz tartozó feladatokra.

Egy jól szervezett vállalatnál a különböző stakeholderek céljai jól össze vannak hangolva. Más szóval mindenki pontosan tudja, mi a feladata, és azok mentén dolgozik. Ennek példájára került bevezetésre a life coachingba is a SMART célállítás a fókuszálás fejlesztése jegyében.

SMART célok a life coachingban

„Hogyan tudnád te is olyan hatékonyan működtetni az életed, mint az eredményességet produkáló nagyvállalatok?”

Az alábbiakban egy példán keresztül mutatom be, mit is jelent az, hogy SMART cél.

S – Specifikus

Legyen konkrét, specifikus. Ha nagyon általános a cél, a fókusz kevésbé összpontosul. Érdemes tovább konkretizálni, hogy lelki szemeid előtt tudd látni, pontosan mi felé haladsz.

Például a „szeretnék olyan munkát végezni, ami örömet okoz” helyett:

„Olyan munkahelyet szeretnék, ahol szakértőként csapatban dolgozhatok, támogatást kapok, de teret hagynak az önálló elmélyülésre is.”

M – Mérhető

Hogyan fogod tudni, hogy elérted a célod?

Ha megtaláltad azt a munkahelyet, ahol szükségleteid kielégülnek, nagy valószínűséggel lelkesen mész be minden nap. Ennek feltétele, hogy helyesen határozd meg aktuális szükségleteidet – ami sokszor nehezebb, mint gondolnánk.

Coachingban lehet dolgozni ezen:
„a szükségleteink feltérképezésén és asszertív kommunikációján is.”

A – Achievable (elérhető)

A kitűzött cél legyen reális és megvalósítható.

Ha most tanulod a könyvelő szakmát, irreális azonnal senior pozíciókra pályázni. Ugyanakkor reális részcélokat kijelölhetsz: könyvelő asszisztens, junior könyvelő stb.

R – Releváns

Fogalmazd meg, miért fontos ez a cél számodra. Hogyan javítja az életminőségedet? Illeszkedik-e értékeidhez és hosszú távú elképzeléseidhez?

A relevancia akkor lesz erős, ha megérted saját belső motivációidat.
„Ha el tudod képzelni, milyen hozzáadott értéke lesz az életednek azzal, hogy eléred a célod, akkor a belső motivációd is megnő.”

T – Időhöz kötött

A cél legyen időhöz kötött, és ez legyen reálisan felmérve.
Három hónapon vagy egy éven belül szeretnél új állást? Ehhez igazodik az akcióterv.

Ha nincs határidő, könnyen másfelé fordul a figyelmünk.

Az akadályok leküzdése mint részcélok

Mostanában többször tapasztaltam, hogy az ügyfelek azért nehezen állítanak célt, mert amint kimondják, mit szeretnének, azonnal látják az akadályokat is.

Ilyen akadályok lehetnek:

  • „Nem ismerem a valós szükségleteimet.”
  • Kommunikációs gát
  • Kompetenciák, értékek ismeretének hiánya

A coachingban ezek lebontása válik részcéllá. Ez néha hosszabbá teszi az utat, de elengedhetetlen, ha valódi változást szeretnénk.

„Ez olyan, mint aki alagutat ás a hegyben. Tudja, hogy nagyjából 1 km a hossz, de különböző keménységű sziklákba ütközik. Ha motivált, nem fordul vissza.”

    Adatvédelmi áttekintés

    Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.